יהדות
למה יש רוע בעולם, איך ייתכן שהקב''ה אפשר את השביעי באוקטובר?
תשובה:
מצד אחד, אנו מבינים שהקב"ה נתן בחירה חופשית לבני אדם. מצד שני, אנחנו מתוסכלים כשאנחנו רואים שהבחירה אינה מתבצעת כפי שאנו רוצים או מצפים. עלינו להבין את הנחת היסוד האמיתית: הקב"ה נתן בחירה אמתית. זו לא "סתם" בחירה, אלא בחירה אמיתית – בחירה שבאמת כוללת את כל האפשרויות.
אם יש תרבות שמגיל צעיר מחנכים בה את הילדים לשנוא את עם ישראל, הקב"ה הבטיח לנו שהוא לא יתערב בבחירה של בני אדם. באופן ניסי, אומר הקב"ה: "אפילו שאני לא אתערב בבחירה של בני אדם, אני אשמור על עם ישראל, כך שלעולם לא תיכחדו." כלומר, הבחירה של בני אדם יכולה לפגוע בעם ישראל, אבל היא לא תוכל לכלותו.
הציפייה שלא יהיה רוע וסבל בעולם היא ציפייה שמבוססת על הנחה שדורשת שהבחירה לא תהיה באמת חופשית. אם אנחנו מבינים שיש בחירה חופשית, עלינו להבין שבחירה זו כוללת גם את האפשרות לבחור בטוב וברע, בנעים ובסבל.
עלינו להחליט: או שהקב"ה מגביל את הבחירה של בני האדם, ואז אנחנו פועלים על אוטומט, או שהוא נותן לנו בחירה חופשית באמת – בחירה "עד הסוף", אפילו אם זה כולל בחירות רעות.
זהו העולם שהקב"ה ברא. יש בו בחירה אמיתית, והקב"ה יודע מה בני אדם יבחרו, אך הוא לא מתערב בבחירה שלהם. כי אם הוא היה מתערב, אז כבר לא הייתה באמת בחירה חופשית.
הרווחנו עולם שבו יש לנו בחירה, אך המחיר הוא שאנחנו חייבים להיות בוגרים ואחראים. יש משקל גדול ועצום לבחירות שלנו, ואם לא נלקח אחריות על הבחירות, אף אחד לא ייקח אחריות במקומנו.