שם האדם
הורים יקרים – לפני שאתם בוחרים שם כדאי שתדעו שחשוב שתהיה לו משמעות חיובית, נטולת הקשר שלילי. מומלץ גם שהשם הנבחר יהיה כשמם של אנשים צדיקים, טובים וישרי דרך. כמו שאומר המדרש: "לעולם יבדוק אדם בשמות לקרוא לבנו הראוי להיות צדיק כי לפעמים השם גורם טוב או רע".
בכל עדות ישראל נוהגים לקרוא בשמו של קרוב משפחה שנפטר והיה מוחזק כאדם כשר במעשיו. אבל, המקובל המפורסם הרב יהודה פתיה זצ"ל כותב בספרו "מנחת יהודה" כי אפילו אם אותו קרוב לא היה רשע, רק שלא היה צדיק - יש לחשוש מלקרוא על שמו. למשל, אם אותו הקרוב הלך לעולמו לפני שהספיק לעשות תשובה וייתכן שעדיין רובצות עליו גזירות מהשמיים.
הרב פתיה אף העיד בספרו כי הוא קרא את שם אחד מבניו על שמו של קרוב מצד אמו, לפני שידע כי יש להיזהר בכך, והתינוק נפטר. ועוד מוסיף הרב: "וגם כל הילדים ממשפחת אמי שנקראו בשמו, והם כעשרה ילדים, רובם מתו בגילים שונים, ולא נותרו מהם אלא שניים בלבד".
"אחר שמת הילד, בא אליי אותו המת [הקרוב] בחלום וחילה את פני [התחנן] לקרוא על שמו פעם שנית באומרו כי אותו ילד מת לפי שאז עדיין לא נגמר דינו, אבל עכשיו נגמר דינו ולא תירא עוד שמא ימות הילד. אמרתי לו: 'אין אני מחויב להכניס את בני בספק סכנה לכבודך'. וילך לו המת מאיתי בכעס".
אמנם, במציאות חיינו לפעמים בני המשפחה לוחצים ואפילו דורשים - והסירוב עלול להוליד מחלוקת קשה. לכן, גדולי ישראל ממליצים, ושמעתי כן גם ממורי ורבי הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל, לכוון בזמן קריאת השם לא על רק שם הקרוב אלא גם על שם של צדיק שקרוי באותו השם.
לדוגמה, אם רוצים לתת לילד את השם "משה" על שם הסב, שהיה אדם מן השורה - לא צדיק ולא רשע - לחשוב גם שהשם הוא על שמו של משה רבינו ועל צדיקים נוספים שקראו להם כך. וכך, אין חשש כלל.