בריאות
המתנה ארוכה לטיפול נפשי? עומס בתורים? מכבי שירותי בריאות מצאה פתרון: שני שירותים דיגיטליים חדשים שמאפשרים לקבל סיוע מקצועי מהבית – בקלות, בנוחות וללא עיכובים.
הביקוש לטיפולים נפשיים בשיא
מאז פרוץ המלחמה, נרשמה עלייה חדה בצורך בשירותי בריאות הנפש. לפי נתוני מכבי, בשנת 2024 חל גידול של 20% בביקוש לטיפולים נפשיים, וזינוק של כ-30% במספר המאובחנים בפוסט-טראומה (PTSD). גם מרפאות בריאות הנפש של הקופה חוו עומס משמעותי, עם עלייה של 50% במספר הביקורים בחצי השנה האחרונה – תוספת של יותר מ-100,000 טיפולים בשנה.
בסקר שערכה מכבי באוקטובר האחרון, במלאת שנה למלחמה, נמצא כי כל ישראלי שלישי חש צורך בסיוע נפשי מקצועי, וכל ישראלי רביעי תופס את מצבו הנפשי כבינוני או גרוע – נתון מדאיג במיוחד בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה.
בינה מלאכותית שעובדת בשבילכם – KAI בווטסאפ
מכבי מציגה שירות ראשון מסוגו בישראל – KAI, בינה מלאכותית שמספקת תמיכה רגשית בווטסאפ, 24/7 וללא הגבלה. הבוט החכם, שאומן על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, יודע להעניק כלים לוויסות רגשי, התמודדות עם לחצים, שיפור הריכוז וחיזוק הרווחה הנפשית – עד לפגישה עם מטפל מקצועי במידת הצורך.
"המערכת כבר פעילה בפיילוט בדרום, והתגובות חיוביות מאוד," מספר ד"ר יהודה תנורי לימן, סגן מנהלת המחלקה לבריאות הנפש במכבי. "83% מהמטופלים מקיימים אינטראקציה יומיומית עם KAI, ושביעות הרצון גבוהה. כמובן שהמטרה היא לא להחליף מטפל אנושי, אלא לספק מענה ראשוני איכותי."
אבחון מהיר בלי לצאת מהבית – I FEEL
השירות החדשני הנוסף של מכבי הוא I FEEL – אינטייק (אבחון ומיון ראשוני) אונליין, בלי צורך להגיע למרפאה. כיום, קביעת תור לאבחון כזה עשויה להימשך חודשים ארוכים, והשירות הדיגיטלי חוסך זמן ומאפשר להתחיל את התהליך מהספה בבית.
מהנתונים שנאספו עד כה עולה כי מטופלים מעדיפים לבצע את האבחון המקוון בשעות הערב או מוקדם בבוקר – בעיקר הורים לילדים קטנים, שמתקשים לפנות זמן בשעות היום.
שני השירותים החדשים של מכבי הם בשורה של ממש בעולם בריאות הנפש, ומסייעים לצמצם את זמני ההמתנה הארוכים תוך התאמה לאורח החיים הדינמי של המטופלים.