רוצים לקבל את כל עדכוני החדשות הכי חמים?

גם זה מתייקר: מחיר הנסיעה באוטובוסים וברכבות יעלה בעוד חודש
אוטובוסים נוסעים בירושלים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חדשות

גם זה מתייקר: מחיר הנסיעה באוטובוסים וברכבות יעלה בעוד חודש

החל מ-25 באפריל יעלה מחיר נסיעה באוטובוס לשמונה שקלים, ותעריפי חופשי-חודשי ושנתי יתייקרו משמעותית. במקביל, משרד התחבורה מציע להוריד את גיל הפטור מתשלום מ-75 ל-67

מאיר פרץ
הוספת תגובה
00:00
00:00
האזינו לכתבה
colbass.com
גם זה מתייקר: מחיר הנסיעה באוטובוסים וברכבות יעלה בעוד חודש
אוטובוסים נוסעים בירושלים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

משרד התחבורה פרסם היום (שלישי) להערות הציבור טיוטת צו להעלאת תעריפי התחבורה הציבורית, שתיכנס לתוקף ב-25 באפריל. על פי ההחלטה, מחיר נסיעה בודדת באוטובוס יעלה משישה שקלים לשמונה שקלים, ותעריפי חופשי-חודשי וחופשי-שנתי יתייקרו בעשרות אחוזים.

ההתייקרות סוכמה כבר בסוף 2023 במסגרת דיוני התקציב בין שרת התחבורה, מירי רגב, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. בתמורה, משרד התחבורה נמנע מקיצוץ רוחבי של 769 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות. לטענת המשרד, העלאת המחירים תסייע במימון המאמץ המלחמתי, תאפשר חיזוק התחבורה הציבורית באמצעות תוספות שירות ושיפור התדירות, וכן תספק הנחות נוספות לאוכלוסיות מוחלשות.

כחלק מהרפורמה, מוצע להוריד את גיל הפטור מתשלום על תחבורה ציבורית מ-75 ל-67, וכן להעניק הנחה של 33% על חופשי-חודשי לצעירים בני 26–28. בנוסף, יוצע פטור מלא למשוחררי שירות צבאי סדיר, שירות לאומי ושירות אזרחי למשך שנה ממועד סיום השירות, במטרה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי.

זו אינה ההתייקרות הראשונה בשנה האחרונה – בפברואר עלה מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובגוש דן משישה לשמונה שקלים, וביוני 2023 התייקרו מחירי התחבורה הציבורית בשיעור של עד 10%. למרות הרפורמה וההנחות לאוכלוסיות שונות, הביקוש להטבות בקרב הציבור נותר נמוך, ויוזמת "צדק תחבורתי" של רגב ממשיכה לעורר ביקורת.

במשרד האוצר מציינים כי התקציב לתחבורה הציבורית גדל משמעותית בשנים האחרונות – מ-5 מיליארד שקל ב-2015 ל-16 מיליארד שקל ב-2024, אך מספר הנוסעים לא עלה באופן משמעותי. לדבריהם, אחת הבעיות המרכזיות היא תכנון לקוי של קווי האוטובוסים, במיוחד בפריפריה, מה שמוביל לבזבוז משאבים ולאוטובוסים ריקים.

בדיון שהתקיים לאחרונה, ציינה רכזת התחבורה במשרד האוצר, ספיר איפרגן, כי "הבעיה בענף אינה מחסור בכסף, אלא תכנון שגוי. המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית בשיעור מהגבוהים בעולם – 90% לעומת 50% בממוצע במדינות ה-OECD".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי
עכשיו בשידור: שעת סיפור עם לירון עזר
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב