הלכות
הלכות ברכת האילנות
א. מתחילת חודש ניסן אנו מברכים ברכה נדירה, הנאמרת פעם אחת בשנה, על אילנות של פירות שמוציאים פרחים.
ב. נוסח הברכה:
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובים ליהנות בהם בני אדם.
ג. הטעם לברכה זו:
לפי הפשט, היא ברכת הנהנין והודאה לה' יתברך על הבריאה שמגיעה בימי ניסן לשיא הפריחה והלבלוב.
ולכן דעת החזון עובדיה היא, שבדיעבד ניתן לברך אותה גם בימי אייר למי שלא הספיק בניסן.
על פי הקבלה: ברכה זו מבררת את כל הניצוצות והנשמות של המגולגלים בצומח. לפי דברי האריז"ל והבן איש חי, כאשר מברכים אותה בכוונה ואומרים אחריה גם דברי תורה – מתקנים את הנשמות הללו לגמרי, שלא יצטרכו לעלות ממדרגת הצומח אל בעלי חיים, אלא יתוקנו בשלמות.
לכן יש להיזהר לומר ברכה זו בכוונה ובשמחה גדולה.
ד. גם נשים חייבות בברכת האילנות. זו אינה נחשבת מצווה שתלויה בזמן, כמו תפילין וכדומה, אלא מתי שמגיע זמן הלבלוב – אנו מברכים עליו.
ה. לכתחילה יש להקפיד לברך על שני עצי פרי שיש עליהם עדיין פרחים. בדיעבד – די גם בעץ פרי אחד שיש עליו פרחים.
ו. ניתן לברך ברכה זו גם בלילה, אם יש אור טוב ורואים את הפריחה.
ז. אם אין פרחים על עץ הפרי – לא ניתן לברך עליו.
ח. על עץ סרק, שאינו מוציא פירות מאכל, אין לברך – גם אם יש עליו פרחים.
ט. מעיקר הדין מותר לברך ברכה זו גם בשבת, אף על פי שיש שנזהרים על פי הקבלה שלא לברכה בשבת. אולם כאמור, מעיקר הדין – מותר, ובפרט כאשר יש אפשרות לברכה ברוב עם – הדרת מלך.
י. לכתחילה עדיף לברך עם עשרה, אך מעיקר הדין ניתן לברך גם ביחיד – איש או אישה.
יא. גם על עץ המוגדר כעורלה (בתוך שלוש שנים לנטיעתו, שאסור לאכול את פירותיו) – אם הוציא פרחים וזהו עץ פרי – מותר לברך עליו ברכת האילנות גם בתוך שלוש השנים של עורלה.
יב. הברכה נאמרת על עץ פרי שיש עליו פרחים – ובלבד שהוא מחובר לקרקע. אין לברך על ענפים שנתלשו או נחתכו מהעץ.
יג. רצוי וראוי לברך מיד בראש חודש ניסן, כאשר רואים לראשונה עצי פרי מלבלבים – מטעם זריזים מקדימים למצוות, וכן משום שיש אומרים שאם אדם כבר ראה את הלבלוב ולא בירך – לא יוכל לברך שוב.
אמנם, להלכה: אף אם אדם ראה לבלוב ולא בירך – יכול לברך גם לאחר מכן, בראייה נוספת.
יד. ברכה זו מיוחדת ונדירה, כיוון שנאמרת פעם אחת בשנה. לכן כל איש ואישה יזהרו בה מאוד – לאומרה בשמחה ובכוונה גדולה, עם התפילות הנדפסות בסידורים לפניה ולאחריה.
טו. לכתחילה, אם אפשר – ראוי לומר את ברכת האילנות בעשרה, משום ברוב עם הדרת מלך. הדבר גם מועיל לעילוי נשמות, כיוון שאומרים בסוף קדיש.