רכבת או מטוס? תחלופה אווירית חדשה: כך יראו הרכבות העתידיות
הרכבות החדשות כבר רצות בסין. (צילום: cyo bo/shutterstock)

חדשות

רכבת או מטוס? תחלופה אווירית חדשה: כך יראו הרכבות העתידיות

9.5 מיליארד בני אדם עד שנת 2050 – גידול האוכלוסיה מאלץ את ענף הרכבות לצאת מן הקופסה ולחשוב על פתרונות אחרים ויעילים יותר. ומה יקרה בארץ? המפתחים מעריכים כי אפילו כרטיס רכישה לא יהיו "זיהוי אוטומוטי", ואלי הן יחליפו את המטוסים

ערוץ 2000
הוספת תגובה
רכבת או מטוס? תחלופה אווירית חדשה: כך יראו הרכבות העתידיות
הרכבות החדשות כבר רצות בסין. (צילום: cyo bo/shutterstock)
אא

רכבת היא כלי תחבורה מרכזי המהווה עמוד שדרה בתחבורה הציבורית ומסייע לאנשים רבים בו זמנית להגיע אל מחוז חפצם. כמו ענפים רבים בתחבורה, גם ענף הרכבות נפגע קשות במהלך תקופת הקורונה והסגרים שפקדו את הקרונות ולא אפשרו לאנשים כמעט לצאת מביתם.

את ההשלכות רואים בימים אלו, הניצנים נראים – כאשר רוב הציבור החל לעבוד מהבית בלית ברירה בעת משבר הקורונה, ותופעה זו אומצה גם לשארית חייהם על אף החזרה לשגרה. דבר זה מהווה איום ממשי על הרווחיות של ענף הרכבות, לאור זאת, האופק של דור עתיד לא נראה מזהיר. ובכל זאת דור העתיד בפתח והבכירים בענף מנסים לייעל את השירות, לבנות רכבות שיספקו גם ניידות בעתות משבר וגם שינויים אחרים, כגון שינוי האקלים וגידול האוכלוסייה.

דו"ח של היועץ ההנדסי ארופ בדק בשנת 2019 את נתוני האוכלוסייה וגילה כי עד שנת 2050, צפויה האוכלוסייה העולמית למנות כ–9.5 מיליארד בני אדם, עם גידול של שני אנשים בשנייה אחת בערים בעולם. הצמיחה מטורפת, וגידול משגשג, עם זאת התופעה מאלצת התייחסות וחשיבה על פתרונות יעילים שיהיו תואמים את קצב הגידול, כאשר מכוניות הן לא יכולות להוות פתרון טוב. מכיוון שהן אינן מסוגלות להכיל עליה בסדר גודל כזה.

לכן, עיקר העבודה מונח על כתפיה של ענף הרכבות. על מנת לעשות זאת בצורה הטובה ביותר, יש צורך לייעל את שירותי ואיכות הרכבות. באופק מדובר על רשת רכבות מהירה, יעילה ונקיה יותר לסביבה. הרכבות החדשות מכונות "רכבות כדורים", ושמות דגש על נסיעה מהירה יותר, כבר הושקו במדינות רבות כמו: צרפת, גרמניה, ספרד, הודו, יפן וסין – עם רמת המהירות הגבוהה ביותר. עד שנת 2025 צפויות הרכבות להגיע עד למרחק של 500 קילומטרים.

גם רכבות אוטונומיות ללא נהג יהפכו ככל הנראה במהלך שנות ה-20 לדבר שבשגרה, מדינות רבות כבר החלו בעבודה על כך ואף בחלקן החלו בפיילוט וישנם קווים תפעוליים אוטומטיים, כמו ברכבת התחתית "ויקטוריה" שבלונדון, וגם סין – שמובילה בשנים האחרונות במסילות ברזל רכבות ללא נהג. עוד מצטרפת היא לא אחת מאשר יפן, שהיא בדרך לעשות ניסיון עם "רכבות כדורים" המסוגלות לתפעל את עצמן.

על פניו, כשהרכת היא בקווים עצמאיים משלה לא עלולה לצוץ בעיה, אך האתגר האמיתי הוא לגרום להן לפעול בבטחה במסילות הרגילות שמוכרות לכולנו. הטכנולוגיה המתקדמת גם ברחבי האינטרנט תאפשר לאמצעי התחבורה לתקשר זה עם זה ולסלול את הדרך לנסיעות בין מודאליות – כלומר משולבות יותר. ובכן, גם רובוטים חכמים צפויים לבדוק תשתיות ולתחזק באופן איכותי מבנים ישנים. מדינות רבות התחייבו להפוך ל"ירוקות" יותר, ולהשמיד את הרכבות הפועלות באמצעות דיזל אשר פולט פחמן ומזהם את האוויר. עד סוף העשור הנוכחי מקווים כי הטכנולוגיה המתפתחת תתרום בהפחתת התלות במנוע הדיזל.

"גם בעיצומו של משבר הקורונה ראינו הזמנת כרטיסים דיגיטליים בקיוסקים ובאפליקציות", אומר נארן שאם, מנכ"ל חברת הנסיעות Omio שבברלין. "אי אפשר אפילו לדמיין כיצד תראה תנועת הרכבות בעוד 30 שנה. לא יהיה צורך באפליקציה או בכרטיס. במקום זאת יפעלו מנגנונים דיגיטליים שהם יזהו באופן עצמאי ויחייבו את האנשים באופן אוטומטי". עד 2050 רכבות הנוסעים, כמו גם רכבות המשא יהיו המוקד המרכזי ברשתות התחבורה העירוניות והבין עירוניות, ואפילו ייתכן כי יהוו חלופה לתחבורה אווירית באמצעות נסיעות בינלאומיות.

למרות ההבטחות, יש להתייחס לדברים בזהירות ולהבין כי ישנה עוד דרך ארוכה עד לטרנספורמציה כזו. נחכה ונראה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי