(צילום: defotoberg/shutterstock)

חדשות

אחרי החגים: צפי לגל התייקרות במשק

על פי הערכות, גם חברת אסם, חברת המזון השלישית בגדולה במדינה, שבתחילת השנה נכנעה ללחץ שהופעל עליה שתמנע מהעלאת מחירים, צפויה להגיש מחירונים חדשים לקראת סוף השנה.

מ. פריד
הוספת תגובה
(צילום: defotoberg/shutterstock)
אא

רשתות המזון נערכות לעליית מחירים דרמטית בשבוע הבא. על פי התחזית מדד המחירים של סטורנקסט שעלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב־4.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, צפוי לזנק בעדכון הבא, בעקבות דרישת ספקים שונים ובהם סנו, יוניליוור, טרה, מחלבות גד ודיפלומט להעלות את מחירי מוצריהם בשיעור שמגיע עד ל־25%. בטרה יעלו כבר ביום שלישי הקרוב את מחירי מוצרי החלב שאינם תחת פיקוח ב־4.9%, מחלבות גד יעלו בסוף החודש את מחירי הגבינות, היוגורט ופסטה נונה שהחברה משווקת בשיעור של עד 9.5% וסנו מבקשת להעלות את מחירי מוצרי הנייר (נייר טואלט, נייר מגבת, מגבונים ועוד) בשיעור של עד 25%. 

אם עד עכשיו העלו מחירים רק הספקים הקטנים והבינוניים, שלא יכלו לספוג את התייקרויות חומרי הגלם ועלויות האנרגיה והשינוע, הרי שעתה, עם העלאת המחירים של הספקים הגדולים יזנק מחיר סל מוצרי המזון והצריכה באופן דרמטי.   

מי שכבר הגישה את המחירון העדכני שאמור להיכנס לתוקף כבר בשבוע הבא היא יוניליוור ישראל שמבקשת לייקר את מרבית מוצריה כולל קורנפלקס תלמה, מוצרי הכביסה של בדין, גלידות שטראוס, מוצרי הטואלטיקה של דאב ופינוק, מוצרי מזון של קנור ועוד בשיעור של עד 20%. 

על פי הערכות, גם חברת אסם, חברת המזון השלישית בגדולה במדינה, שבתחילת השנה נכנעה ללחץ שהופעל עליה שתמנע מהעלאת מחירים, צפויה להגיש מחירונים חדשים לקראת סוף השנה. ואילו מובילת השוק תנובה שנמנעה מהעלאת מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח, מכיוון שנקלעה למשבר עם מותג סנפרוסט, צפויה להצטרף לגל בעקבות הזינוק במחיר החלב הגולמי. 

אם בתחילה, הקמעונאים ניהלו מאבק וניסו לבלום את העלאת המחירים, ככל שעובר הזמן, כוחם נחלש ולא ברור כיצד ינהגו ב"מבול" ההתייקרויות הקרוב. במשבר הקרמבו מול דרישת יוניליוור להעלות את מחיר הקרמבו של שטראוס, היו רשתות שהתנגדו להעלות את מחירו כמו שופרסל ורמי לוי, גם במחיר אובדן המכירות של המוצר העונתי הזוכה לפופולריות רבה, ולעומת זאת ברשתות מתחרות כמו ויקטורי ויוחננוף בחרו ליישר קו עם יוניליוור, בטענה שמדובר במוצר מותרות, שיש לו חלופות זולות יותר,  ולכן אין סיבה למנוע אותו ממי שמוכנים לשלם את מחירו הגבוה. 

החשש הוא שגם קמעונאים שיתגייסו למאבק בהעלאות המחירים שדורשים הספקים, לא יצליחו לנהל מאבק בכמה חזיתות בו זמנית. לדברי אחד הקמעונאים הגדולים "אפשר להסתדר בלי מוצרי יוניליוור ואפילו בלי מוצרי אסם, אבל ההערכות הן שאחרי הבחירות יגיע גל של בקשות מצד ספקים גדולים, וסירוב גורף לדרישות שלהם ישאיר את החנויות ללא סחורה". 

מניתוח היקפי הקניות בחודשים האחרונים, כולל החגים עולה, כי צרכנים צמצמו את היקפי הקניות. וזאת, עוד לפני גם ההתייקרויות הנוסף שיחל בשבוע הבא. על פי נתוני סטורנקסט, מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה עלו בתשעת החודשים הראשונים השנה ב־1.8%. אלא שמדד המחירים שעורכת החברה זינק בתקופה זו ב־4.4%, כך שבפועל נרשמה ירידה ריאלית של 2.5% בקניות. בהתחשב בקצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה, מדובר בירידה בשיעור גבוה יותר. זאת מבלי להביא בחשבון את ההתייקרויות של המוצרים הטריים כמו בשר, עוף, פירות וירקות, שאינם נמדדים על ידי סטורנקסט.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי