חדשות
בשורה משמעותית לרוכשי הרכב החשמלי בישראל: ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, סיכמה היום (שלישי) על מתווה חדש למיסוי רכבים חשמליים, לפיו מס הקנייה יעמוד על 45% עד סוף שנת 2028 – במקום העלאה ל-83% בשנת 2025, כפי שנקבע בחוק המקורי.
ההחלטה מהווה הקלה משמעותית לשוק הרכב החשמלי, שצבר תאוצה בשנים האחרונות, ומטרתה לעודד את המשך המעבר לרכב ירוק בישראל. לצד זאת, הוחלט כי רכבים מסחריים חשמליים, שחדירתם לשוק נמוכה, ימשיכו ליהנות ממס קנייה מופחת של 35% – במטרה להאיץ את המעבר לכלי רכב מזהמים פחות בתחום התחבורה המסחרית.
הדיונים בוועדת הכספים על צו תעריף המכס והפטורים (מיסוי ירוק) נמשכו במשך שבועות ארוכים, כאשר חברי הוועדה התנגדו בנחרצות לצמצום ההטבות לרכב חשמלי, כפי שתוכנן בצו המקורי.
במקור, מס הקנייה על רכבים חשמליים עמד על 35% בשנת 2024, אך היה צפוי לזנק ל-83% בשנת 2025, מהלך שעורר התנגדות רבה מצד חברי הוועדה, היבואנים וגורמים בענף התחבורה. חברי ועדת הכספים דרשו לשמור על ההטבה לרכב חשמלי, אך ברשות המיסים טענו כי צמצום ההטבה על רכבים שאינם חשמליים הוא תנאי הכרחי למימון המשך הפחתת המס על רכבים חשמליים – בהיקף של מאות מיליוני שקלים.
נוכח ההתנגדויות, הוארך הצו המקורי בשבועיים נוספים – במהלכם התקיימו דיונים קדחתניים בין ועדת הכספים לרשות המיסים. כעת, לאחר שהושגו הסכמות, הצו צפוי להתפרסם בימים הקרובים ולהיכנס לתוקף כהוראת שעה שתימשך עד סוף שנת 2028.
הסיכומים המרכזיים בצו המעודכן:
ההחלטה החדשה מעניקה יציבות ו-ודאות לצרכנים וליבואני הרכב, שחששו מהעלאת המס הדרמטית ב-2025. גורמים בענף הרכב ציינו כי ללא הארכת ההטבה, מחירי הרכבים החשמליים היו מזנקים בעשרות אלפי שקלים – פגיעה שהייתה עלולה להאט משמעותית את קצב המעבר לרכב חשמלי.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "הצלחנו למנוע מהלך שהיה פוגע ישירות בציבור ובמאמצים לצמצום הזיהום במדינה. הארכת מס הקנייה הנוכחי עד 2028 מבטיחה אופק ברור לשוק הרכב החשמלי, תוך שמירה על איזון תקציבי למדינה".
הצו המעודכן צפוי להתפרסם בימים הקרובים, ולאחר מכן יובא לאישור סופי בוועדת הכספים. גורמים בשוק הרכב מעריכים כי ההחלטה תסייע לשמור על רמת מחירים אטרקטיבית לרכב חשמלי ותעודד המשך חדירה של דגמים חשמליים לישראל.