חדשות
יוזמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לצמצם את מספר שיעורי הנהיגה המינימליים מ-28 ל-22 בלבד מעוררת סערה וביקורת חריפה מצד מומחי בטיחות בארץ ובעולם. המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה הערב (שני) מכתב רשמי בו הזהירה כי המהלך יפגע באיכות ההכשרה של נהגים צעירים – אוכלוסייה הנמצאת כבר היום בסיכון גבוה במיוחד לתאונות קטלניות.
על פי נתוני עמותת "אור ירוק" והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר אי פעם לנהגים צעירים.
148 צעירים בני 24 ומטה נהרגו בתאונות דרכים, המהווים 34% מכלל ההרוגים.
68 מהם היו נהגים צעירים עד גיל 24 – מספר שיא של כל הזמנים.
346 נהגים צעירים נפצעו קשה בתאונות דרכים – הנתון הגבוה ביותר שנרשם אי פעם.
57% מהנהגים הצעירים שנהרגו בעשור האחרון (2024-2015) היו מהחברה הערבית.
גם 2025 ממשיכה במגמת ההחמרה, עם עלייה של 22% במספר ההרוגים מתחילת השנה. עד כה נהרגו 90 בני אדם, מתוכם 28 צעירים בני 24 ומטה.
במכתב רשמי שנשלח למשרד התחבורה, המועצה האירופית לבטיחות בדרכים הביעה התנגדות חד-משמעית לקיצור תהליך ההכשרה לנהגים צעירים. "המטרה של לימודי הנהיגה היא לא רק ללמד שליטה טכנית ברכב, אלא להפוך נהגים לציבור בטוח יותר בדרכים. הפחתת מספר השיעורים תוביל לכישורי נהיגה לקויים, ותגדיל את הסיכון לתאונות קטלניות", נכתב בהודעת המועצה.
גם בישראל המהלך נתקל בהתנגדות חריפה מצד מומחי בטיחות וארגוני תחבורה. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", הזהיר כי מדובר בהחלטה מסוכנת: "המשרד מתעלם לחלוטין משיקולי בטיחות. קיצור שיעורי הנהיגה יצמצם את הניסיון של הנהגים הצעירים על הכביש, מה שעלול להוביל לעוד יותר תאונות. זהו מהלך חסר אחריות, שעלול לגבות חיי אדם".
מחר צפוי להתקיים דיון בנושא בוועדה המיוחדת לפיקוח על תהליכי הסרת חסמים בכנסת, אליו מוזמנים בין היתר נציגי משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד המשפטים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון מורי הנהיגה ועמותת "אור ירוק".
בינתיים, במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב על הביקורת הגוברת.