יהדות
אם לא הייתה שנת קורונה מפרידה בין ערב ימי בין הזמנים הנוכחי לזה שקדם לו היינו צריכים להמשיך במנהגנו מזה כמה שנים לתת איזה שהיא הדרכה מה כן מותר ומה אסור לאכול אי שם בניכר, אך יתכן שהשנה תהיה כמו קודמתה וברגע אחרון נצטרך לבטל את החופשה המתכוננת אי שם.
אבל גם אם "נסתפק" בחופשה קצרה בכפר גלילי הסמוך למושב הדרוזי או שאנו מאלה שחשיבות וקדושת ארץ ישראל עולה על כל מסע מרתק בעולם ונעדיף לצאת למנוחה בפרברי ארץ ישראל אך שבאותו מקום לא מצוי כי אם מרכול שמוצריו עלומים וללא כשרות וככל שננסה לתור בינות למדפים אחר מוצרים כשרים ומהודרים לא נמצא מאומה ונצטרך לשאול את עצמנו "מה נאכל בסעודה זו" איזה מוצר ולו הפשוט ביותר שנוכל לצרוך גם עם כשרותו נמוכה או שהוא ללא כשרות.
מסתבר שנוכל לעלות בדעתנו אודות כמה מוצרי גלם שנוכל לרכוש ולבשל בביתנו כדוגמת חומוס יבש, שעועית יבשה, עדשים ואורז ממשפחת הקטניות ואולי גם דגנים למינם כחיטים וגריסים, אולם הרשימה החלקית הזאת כלל לא פשוטה ויתכן בכלל שהחומוס הגולמי הינו מתוצרת מקומית החייבת במעשרות ממש כמו החיטה והעדשים האדומות שהן מרוחות בשמן, אך בעיקר מה שנרצה לספר ולדבר הפעם הוא דווקא על האורז הנראה כה תמים.
אי אפשר להתיימר שניתן לתת סקירה קצרה אודות האורז ולצאת אפילו במעט בכדי החובה, שהרי מלבד שישנם יותר מ - 7,000 זנים של סוגי אורז הגדלים אי שם ברחבי העולם, ובפרט בארצות המזרח הרחוק, שחלקם מוכרים יותר וחלקם כמעט שאינם מוכרים לנו, אך גם כאן בארצנו ניתן לחזות בסוגי האורז השונים מבלי להצריך ולהרחיק נדוד, וגם כאן במחוזנו הקטן מיני האורז מתרבים מיום ולכן מן הראוי שנוסיף קצת מידע על כמה מסוגי אורז המצריכים עיון מחודש, כיצד, ואם אפשר לצרכם, מבלי שיהוו עבורנו בעיית כשרות כל שהיא.
אך לפני שנרחיב אודות האורז כדאי לתת הבהרה קטנה אי אפשר לומר באופן וודאי שכל אורז גם הנראה במתכונתו הטבעית הינו אורז כשר... בפרט האורז הלבן וזאת משום שהאורז עובר טיפול כל שהוא עד שמגיע למחוזנו למשל האורז הלבן עובר קילוף ליטוש והברקה וזה כבר מחייב אותנו לשאול כיצד הוברק האורז האם רק על ידי סוג של ליטוש והברשה ללא תוספי חומרי גלם או שמא נמשחה על גביו ציפה כל שהיא הגורמת לו להבריק... או שמא האורז כה יוקרתי ובעל מרכבים תזונתיים המרובים בוויטמינים מחמת שהאורז הזה בכלל "מעושר" וכפי שמצוי במדינות ארה"ב ששם ישנה חובה להעשיר את האורז על ידי הוספת וויטמינים באופן מלאכותי ולא טבעי, אבל על זה עוד נדבר אי"ה בסמוך לפסח בכדי שנבין שהאורז הזה יכול להיות בכלל אורז חמץ האסור גם לאוכלי קטניות.
אולם הפעם ניתן דגש על "אורז פלא" או בשמו השני אורז חיש ובתרגום חופשי מאנגלית או נקרא "אורז מבושל", למרות שהמוצר עצמו קיים בעולם כבר מאות אם לא אלפי שנים, אצלנו הוא יחסית די חדש, ורק בשנים האחרונות החלו לשווק אותו בארץ, האורז חיש, הינו סוג של אורז המיועד לבישול מידי ומהיר המבטיח גם תוצאת בישול של אחד אחד, אך פעמים שדווקא סוג האורז הזה יצריך ביושל יותר איטי וארוך...
את האורז פלא מפיקים בכמה וכמה שיטות ואפשרויות המשפעים באופן ישיר על התייחסות הכשרותית שלנו לגבי האורז, אך העיקרון בכל שיטות הייצור זהה, האורז עובר בישול במפעל, ולאחר מכן יובש ברמה המזכירה אורז טבעי לחלוטין.
ישנה שיטה שהיא די נפוצה שממנה מפיקים את האורז חיש, על ידי שלוקחים מסוג האורז הנמצא בביתנו ומבשלים אותו היטב במים חמים עם זרמי קיטור עד האורז מלבין וכל המשקים שלו התאדו, לאחר מכן שוטפים את האורז היטב, ומכנסים אותו לתנורי ייבוש גדולים , המייבשים את האורז וגורמים לו לאבד כשני עשר אחוזי לחות, כמעט כמו שהוא היה בתחילה במתכונתו הטבעית, הרעיון העומד מאחורי השיטה הזאת, הוא, לגרום לאורז להגיע לרמת לחות גבוהה, ובאמצעות זרמי הקיטור והמים החמים, ליצור באורז סדקים וחורים שיישארו עמו גם לאחר הייבוש הסופי, כך שבפעם השנייה שהוא בא במגע עם מים , בשעה שמבשלים אותו בביתהוא יתבשל במהרה.
ואכן, זהו יתרונו העיקרי של אותו האורז, לגרום לבישול מהיר, ולכן זמן בישול האורז מתקצר, במקום כרבע שעה להרבה פחות עד כדי חמש דקות, למרות שכיום ישנם כמה מותגים המפרסמים שהאורז יכול להיות מוכן בתוך זמן קצר של כתשעים שניות, ויתכן שהאורז יהיה ראוי למאכל, אפילו רק בהשריה של מים קרים.
לכן, גם אם נעצור לרגע, מבלי שנמשיך להתייחס לבעיות הכשרות האמתיות, הרי שבעצם העובדה שיתכן שהאורז מוכן לאכילה מבלי בישול חוזר, הרי שנכנסו לבעיית ה"בישולי גויים", בפרט לאלו החוששים לדעת מרן השולחן ערוך שלא די בהדלקת האש, אלא צריך שכל הבישול יעשה על ידי יהודי, שאם כך הרי האורז בושל בפעם הראשונה עוד בעודו במפעל, על ידי הפועלים הגויים.
עד כדי כך שאינו צריך בישול חוזר, וגם אם יש עליו כשרות של גוף כשרות כלשהוא מחו"ל, הרי שלטענתם מדובר בסך הכל בפועלה שמבצע המשגיח פעם ב... של הדלקת האש בלבד, אבל כל יתר הבישול, הזנת האורז לדודים, הכל נעשה על ידי הפועלים הגויים, כך שלבני ספרד ההולכים לאורו של מרן השולחן ערוך זצוק"ל, אין מקום להתיר, מה עוד, שכמעט בכל הפעמים גם הדלקת האש אינה נעשית על ידי יהודי ובכל אופן המוצר מסומן ככשר ורק בגלל שנעשה במפעל כהיתר של חלק מרבני אמריקה להשוות את דין הבישול לדין האפייה ולהתיר כל בישול פלטר גוי הנעשה במפעלים, אך כדאי לסייג אם סוג אורז החיש שאנו נתקלים בו הוא ברמה ובסוג המצריך בישול ארוך בכדי לעשותו ראוי למאכל ומשכך הוא חייב לעבור עוד סוג של בישול חוזר,
יש כר נרחב למצוא היתר ללא חשש אף לבני ספרד וגם לאור העובדה שהוא בושל בתחילה על ידי הפועלים הגויים, מחמת הכלל שכל דבר שבושל על ידי גוי ולאחר מכן יובש וחזר לקדמותו בהליך הייבוש והתבטל ממנו שם הבישול הראשון שעשה הגוי במפעל, אותו בישול של הגוי נחשב כמבוטל ושוב אינו אוסר את המוצר וכעין ההיתר של האבקת רוכל (מרן הבית יוסף) בעניין הבורגול, כך שהדברים הללו יהיו תקפים גם לגבי האורז.
אלא שכל זה מתגמד לעומת הבעיה הכשרותי הקשה ביותר שיש לסוג אורז הזה, שהרי כפי שידוע אורז שבושל כך סתם, רק עם מים בלי תבלינים, מאבד באופן מידי את טעמו ונעשה טפל, ובנוסף, גם כל ערכו התזונתי הולך לאיבוד, ולכן ישנם מפעלים המנסים לפצות את אובדן חומרי הזנה והטעם על ידי הזמנה והוספה של חומרי טעם וריח וחומרים מזינים, כהוספת ויטמינים, כגון - ויטמין B, וברזל, המחויבים בכשרות, למרות שיתכן שנעשים מהצומח, ובעיקר מחיטה או משאר מיני חמשת הדגן, שבזה גורמים לאורז להיחשב כחמץ גמור בפסח.
אלא שעיקר הבעיה היא הוספת חומרי הטעם, והתבלינים, שצריכים כשרות טובה, יתרה מזו, מפעלים רבים פיתחו שיטה, שהליך הראשוני של בישול האורז נעשה בבישול מרק עסיסי עם עופות, דבר אחר, שרימפסים, ושאר מרעין בישין, כך שגם עם האורז משווק כטבעי וללא טעם, עדין כל מערכות הבישול ספוגים במאכלות אסורות. אגב, נדיר למצוא אורז חיש בכשרות מהודרת.
אך גם אם לא נפחיד אתכם כל כך והאורז אכן עבר רק בישול במים ולאחר מכן יובש, עדיין יש מקום להקשות ולשאול, מאיזה קיטור בושל האורז אולי מהקיטור המשותף לכלל המפעל בו מייצרים גם את האורז המעושר או המתובלן ומשכך כל המפעל נחשב לסיר בישול אחד גדול המבשל בתוכו אורז ללא טעם לצד אורז בתוספים....
ישנה עוד שיטה של בישול האורז חיש, ופעמים שהוא משווק רק תחת השם אורז פלא - אורז הפלא המקורי הוא אורז מסוג אחר, בשיטה זו בעיות הכשרות יותר קטנות מחמת שהעיקרון של השיטה הוא לשמר את ערכו התזונתי של האורז גם לאחר הבישול הנעשה במפעל ולכן בתחילה משרים את האורז עם הקליפה בכדי שהערך התזונתי של הסיבים יחדור למרכז הגרגר לאחר מכן מבשלים את האורז כשהוא שלם עם הקליפה עם שבעת שכבות הסובין הידועים גם בשם "קרנל", המטרה של השיטה הזאת בכדי לגרום שכל הערך התזונתי של האורז הנמצא בסובין יחדור לתוך גרגר האורז.
לאחר שהאורז בושל וייובש, מתחיל המיון, אורז עם סובין ישווק כאורז חום או מלא, ואורז בלא הסובין ישווק כאורז לבן אלא שצבעו עתה הינו מעט צהבהב מחמת זה שהאורז ספח לתוכו את צבע ומרכיבי הקליפה החומה, אלא שלמרות שבשיטה הזאת האורז נשאר טבעי ללא הוספת ויטמינים וחומרי טעם, עדיין שאלת השאלות קיימת האם המפעל מייצר רק סוג כזה של אורז או שמא יש לו עוד כמה סוגים ומינים המטופלים גם עם אותם מערכות הקיטור המחוברות למערכות הבישול של האורז הזה כך ששאלת הבישול עם המאכלות אסורות עדיין נותרהפתוחה למרות ששאלת הבישולי גויים פחות מציקה כי סוג האורז הזה לאחר העיבוד מצריך בישול ארוך...